Hakukoneoptimointi ei tapahdu yksin sivustollasi
Hakukoneoptimointi jatkuu. Toki sivustoilla on monia teknisiä ja sisällöllisiä hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeitä asioita. Näistä kirjoitin ilmaisen hakukoneoptimointi -kurssin aiemmissa osissa:
- Hakukoneoptimointi osa 1: rakentaminen alkaa perustuksista
- Hakukoneoptimointi osa 2: verkkopalvelun nopeus
- Hakukoneoptimointi osa 3: Päätelaitteet
- Hakukoneoptimointi osa 4: Optimoi oikeita asioita
Jos et ole vielä lukenut näitä aiempia osia, haluat ehkä lukea ne ensin.
Päättelemällä asioita, lukemalla niistä ja yrittämisen ja erehtymisen menetelmillä pääsee vain rajalliseen pisteeseen saakka hakukoneoptimoinnin jalossa taidossa.
Hakukoneoptimointi ammattilaiselta
Ala jutella Googlen kanssa
Hakukoneoptimointi on myös keskustelua hakukoneiden kanssa. Googlella on hakukoneoptimointi -keskustelua varten apuväline nimeltään Search Console osoitteessa
https://search.google.com/search-console/about
Google Search Console
Itse asiassa tämä apuväline on käytännössä ainoa keino käydä keskustelua Googlen kanssa.
Sen avulla näet sivusi kuin uusin silmin, nimittäin hakukone Googlen kannalta.
Aloita syöttämällä sivustosi domain tai osoite. Domain-valinta ottaa mukaan kaiken löytämänsä domainista, toinen vaihtoehto antaa valita esimerkiksi pelkästään http- tai https-version osoitteesta.
Osoitteen syöttämisen jälkeen, kun jatkat, sinua pyydetään vahvistamaan, että sinulla on oikeudet tehdä muutoksia kyseiselle sivulle.
Riippuen käyttämästäsi julkaisujärjestelmästä, valitse se, jota julkaisujärjestelmäsi tukee. Jos sivusto on tehty vanhalla kunnon tavalla kirjoittamalla koodi itse (kuten esimerkiksi valitsemallani minisivustollani) voi vahvistamisen tehdä lataamalla Googlen antama tiedosto ja kopioimalla sen sivuston juureen.
Hakukoneoptimointi Ojaniemi.info
Kuvakaappaus on minisivustostani Ojaniemi.info, tarkemmin sanottuna sen Hakukoneoptimointi-sivusta.
Lainaus sivulta (upotettuna kuvakaappauksessa):
“Hakukoneoptimointia
Hakukoneoptimointi, eli Search Engine Optimization (SEO) on muodostunut sanana joksikin niin hienoksi, ettei juuri kukaan taida tietää, mistä siinä oikeastaan on kysymys. Ei ole jotakin piilotettua “Paina nappia, niin taikaiskusta sivusto alkaa nousta hakutuloksissa”.
Hei, tilasin sinulta hakukoneoptimointia, mutta olet mennyt muuttamaan sivustoani! Jep. Tuollaistakin valitusta olen kuullut. Luultavasti tosiaan jotkut luulevat, että hakukoneoptimoinnissa vain painellaan piilotettuja nappeja jossakin. Tietenkin muutin sivustoasi! Sinähän tilasit minulta hakukoneoptimointia! Ja sivusto, sen sisältö, palvelimen sijainti ja vauhti ja tekniset ratkaisut kaikki vaikuttavat sivuston paikkaan”
No, kun olet vahvistanut, että sinulla on oikeus tehdä sivustoon muutoksia, alat nähdä Googlen kannalta olennaisia asioita sivustostasi. Saatat löytää virheitä, joita et ole huomannut. Tämä on Googlen tapa antaa ohjeita tehdä sivustoista mahdollisimman helppolukuisia Googlen kannalta. Ja hakukoneoptimoinnin kannalta tietysti kannattaa tehdä sivustosta Googlen antamien vinkkien mukainen.
Voit myös ilmoittaa Googlelle sivuja, sivukarttoja ja muita hyödyllisiä asioita. Mutta kaikkea et näe heti. Mitä pidempään Search Console on ollut seuraamassa sivustoasi, sitä enemmän tietoja sillä on käytettävissään. Hakukoneoptimoinnissakin maltti on valttia! Ja koskapa nyt olet jo odottelevalla kannalla, siirrytään eniten käytetystä hakukoneesta toiseksi käytetyimpään. Sen taustalla on Microsoft.
Jos itselläsi ei ole aikaa, osta Hakukoneoptimointi!
Ala jutella Bingin kanssa
Hakukoneoptimointi ei rajoitu keskusteluun vain Googlen kanssa. Bing on toiseksi käytetyin hakukone Googlen pitäessä ykkössijaa. Bingilläkin on vastaavan kaltainen juttelutyökalu kuin Googlen Search Console. Bingin työkalu on nimeltään Bing Webmaster Tools, ja löydät sen osoitteessa
https://www.bing.com/webmaster/home/mysites
Bing Webmaster Tools
Tämä hakukoneoptimointi -apuväline on samankaltainen kuin Googlen vastaava, joten taas vahvistat, että sinulla on oikeudet tehdä muutoksia sivustoon, ja mitä kauemmin odottelet, sitä enemmän tietoa näet.
Hakukoneoptimointi jatkuu
Koskapa tästä tuli jo riittävän kokoinen artikkeli yhdelle kerralle, käsittelen tämän Hakukoneoptimointi -kurssin seuraavassa / seuraavissa osassa /osissa tarkemmin hakukoneiden kanssa juttelua näillä välineillä, ja kerron mitä hyötyä niissä on hakukoneoptimointia tehdessä.
Seuraava osa – Hakukoneoptimointi osa 6: Mitä haluat hakukoneissa löytyvän?
Juha Ojaniemi, Hakukoneoptimoinnin ammattilainen, SEO-opas
Hakukoneoptimointi ammattilaiselta
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.