Tämä kirjoitus on osa ilmaista Hakukoneoptimointi -kurssia. Jos et ole lukenut aiempia osia, suosittelen aloittamaan osasta 1: Hakukoneoptimointi osa 1: rakentaminen alkaa perustuksista.
Mitä haluat ihmisten löytävän?
Hakukoneoptimointi on kohderyhmääsi varten, eikä ensisijaisesti sinua tai hakukoneita varten. Ei ole sattumaa, että tämän artikkelin nimi kysyy, mitä haluat hakukoneista löytyvän. Se ei ole aivan sama kuin mitä haluat hakukoneiden löytävän, vaikkakin sen pitäisi olla. Tällä tarkoitan sitä, että loppujen lopuksi sinulla on jotakin, jota haluat ihmisten löytävän. Ja tämä on toivottavasti samaa kuin mitä kohderyhmäsi haluaa löytää. Hakukoneet ovat löytämisen apuvälineitä. Siksi sen ylipohtiminen, mitä haluaisi hakukoneiden näkevän on tie huijaamiselle hakukoneoptimoinnissa. Rehdissä hakukoneoptimoinnissa ei kikkailla esimerkiksi näyttämällä hakukoneille erilaista sisältöä kuin ihmisille.
Hakukoneoptimointi rehdiltä ammattilaiselta
Hakukoneoptimointi: Sitemap.xml
Hakukoneoptimointi kertoo, mitä halutaan löytyvän. Tarkista, että sivustollasi löytyy XML-muotoinen sivukartta. Kirjoita sivustosi osoitteen loppuosaksi sitemap.xml ja katso että sillä avautuu jotakin muuta kuin virheilmoitus.
Valitsin esimerkiksi testisivustoni ojaniemi.online, joten katson mitä avautuu osoitteessa ojaniemi.online/sitemap.xml
Koska kyseessä on WordPress-sivusto, jossa on asennettuna hakukoneoptimointia helpottava Yoast SEO -lisäosa, ohjautuu selaimeni automaattisesti sivukarttojen hakemistosivulle.
Hakukoneoptimointi: Sitemap_index.xml
Sivukarttojen hakemistosivu on tässä tapauksessa osoitteessa http://ojaniemi.online/sitemap_index.xml
Tämä on se paikka, jossa luetellaan sivukartat. Sivukartalla kerrotaan, mitkä sivut ovat sellaisia, jotka haluan ihmisten löytävän.
Kerro sivukarttasi hakukoneille
Tähän mennessä olet toivottavasti jo lukenut Hakukoneoptimointi-kurssini osan 5, ja olet opetellut juttelemaan hakukoneiden kanssa.
Etsi hakukoneen työkalusta kohta, jolla voit ilmoittaa sivukarttasi, tai tässä tapauksessa sivukarttojesi hakemiston osoitteen, ja kerro osoite hakukoneille.
Jos itse et ehdi, osta Hakukoneoptimointi!
Hakukoneoptimointi: Robots.txt
Hakukoneoptimointi on myös joidenkin asioiden löytymisen kieltämistä. Sivustollasi saattaa olla asioita, joita et välttämättä halua ihmisten löytävän. Jos hakukoneiden tuloslistoilla alkaa näkyä sellaisia, voit robots.txt-tiedostolla pyytää hakukoneita jättämään nämä hakujensa ulkopuolelle. Esimerkkejä tällaisesta sisällöstä voivat olla esimerkiksi kirjautumissivu. Myös hakusivu ja vaikkapa kalenteri voi olla tarpeen estää, etteivät ne täytä hakukonetta kalenterin jokaisella päivällä tai epäolennaisilla hakutuloksilla.
Turvallisinta on antaa User-agent: -määrityksen olla tähti (*) eli silloin samat määritykset koskevat kaikkia laitteita, niin hakukoneita kuin selaimia.
Disallow: -rivejä voi olla useita, ja niillä voit pyytää hakukoneita jättämään huomiotta osia sivustostasi. WordPressin kohdalla tämä on suurin osa /wp-admin/ -hakemistoa.
Allow: -riveillä voit kuitenkin sallia pääsyn jonnekin joka muuten olisi Disallow: -rivillä estetty. Tässä tapauksessa kyseessä on admin-ajax.php.
Koska toivottavasti osaat jo jutella hakukoneiden kanssa, kerro myös robots.txt -tiedostosi osoite hakukoneille. Yleisimmät Suomessa käytetyt hakukoneet ovat Google ja Bing.
Muistathan yhä, että sisältösi on tehty ihmisille. Hakukoneet ovat apuväline eivätkä itse tarkoitus. Pidä hauskaa!
Seuraava osa, Hakukoneoptimointi Osa 7: Google tietää
Juha Ojaniemi, hakukoneoptimoinnin ammattilainen
Hakukoneoptimointi ammattilaiselta
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.