Tarjoa sitä, mitä kohderyhmäsi etsii
Hakukoneoptimointisi on turhaa, jos optimoit vääriä asioita. Varmista ensin, että tarjoat sivuillasi juuri sitä mitä kohderyhmäsi tarvitsee ja etsii.
Jos haluat sivusi löytyvän jollakin haulla, onko kyseinen haettu asia oikeasti kohderyhmällesi tärkeä? Etsiikö kohderyhmäsi sitä?
Ei riitä, että sivusi ovat itsesi ja tiimisi mielestä täynnä kaikenlaista hyvää ja kaunista. Kohderyhmäsi halut ja toiveet ratkaisevat.
Bisneskoulun Hakukoneoptimointi -vinkit
Hakukoneoptimointi ja Blogi
Kuten Hakukoneoptimointi -videossa todettiin, on blogista hyötyä. Siis kun sinne muistaa kirjoittaa riittävän usein. Luet juuri nyt blogia. Esimerkki blogin käyttämisestä sivuston tukena on nettihuutokauppa parashuuto.fi
Nettihuutokaupan valikosta pääsee helposti blogiin.
Blogi tukee hakukoneoptimointia
Parashuudon blogissa kirjoitetaan aiheista, jotka kiinnostavat kyseisen nettihuutokaupan kohderyhmää. Kohderyhmä muodostuu kauppiaista ja ostajista eli huutajista, onhan kyseessä huutokauppa netissä. Hakukoneoptimointi varmistaa, että huudettavat tuotteet löytyvät hakukoneista.
Nettihuutokaupan blogi
Nettihuutokauppa käyttää blogia tukemaan huutokauppasivustoaan.
Kohderyhmälle kirjoitetaan ohjeita ja muuta tärkeää tietoa.
Tieto on ryhmitelty uusimpiin artikkeleihin, kuukausille, osastoihin, avainsanoihin jne. Näin kukin löytää etsimänsä tiedon juuri sillä tavalla, joka hänelle on sopivin. Juuri se on hakukoneoptimoinnin tavoitteena.
Sosiaalinen media hakukoneoptimoinnissa
Hakukoneoptimointi ja Sosiaalinen media -aiheessa käytän jälleen samaa nettihuutokauppaa esimerkkinä. Parashuuto.fi:llä on yhtenä tiedottamiskanavanaan Facebook-sivu:
https://www.facebook.com/ParashuutoFi/
Lisäksi kiinnostuneille on suljettu Facebook-ryhmä nimeltään Parashuutoyhteisö. Suljetussa ryhmässä voi keskustella sellaisista asioista, joita ei ehkä julkisella sivulla syystä tai toisesta halua kirjoittaa.
Parashuuto on sosiaalisessa mediassa myös mm. Instagramissa, ja Facebook-sivuilla Nettihuutokaupat, Huutokauppa ja Realisointi.
Tunne kohderyhmäsi
Kuuntele ja lue tarkoin, mitä kohderyhmäsi ihmiset kertovat. Myös yllä mainittu suljettu keskusteluryhmä auttaa tässä.
Voit järjestää myös kyselyitä. Ja aina kannattaa kulkea silmät ja korvat avoimina.
Hakukoneoptimointi oikeilla avainsanoilla
Kun olet ensin varmistunut siitä, että sivusi sisältö on sitä mitä kohderyhmäsi etsii, tuo kyseinen asia näkyvästi esille. Ylhäällä, ja isolla tekstillä mieluummin kuin piilotettuna jonnekin. Hakukoneesta tulijaa ei kannata turhauttaa pakottamalla etsimään sivuiltasi uudelleen sitä, minkä hän uskoi jo löytäneensä. Muuten hän lähtee pettyneenä pois. Ehkäpä juuri sellaiselle sivustolle, joka on pahin kilpailijasi.
HTML-elementtejä title, meta description, H1, ja H2 ei kannata aliarvioida. Aloita ensimmäinen tekstikappaleesi juuri sillä etsityllä asialla ilman turhia johdantoja tai tekstin päälle paukahtavia ikkunoita. Älä piilota sitä, mikä halutaan löytyvän. Tuo se esille heti, selkeästi ja suoraviivaisesti.
Hakukoneoptimointi yrityksellesi
Linkit muilta sivuilta
Hakukoneoptimointi on syytä tehdä rehdisti Älä osta linkkejä. Ainakaan mitä tahansa linkkejä. On olemassa linkkejä ja linkkejä. Mitä lähempänä kohdesivusi aihe on linkittävän sivun aihetta, sitä parempi. Jos taas linkkisi on “linkkifarmilla” lukuisten sekalaisten linkkien seassa, se aiheuttaa sinulle enemmän haittaa kuin hyötyä. Haitallisia linkkejä voit myös ilmoittaa hakukoneille sellaisiksi, jotka haluat hakukoneiden jättävän huomiotta. Tästä käytetään myös nimitystä Disavow links. Haitallisia linkkejä saattaa joku tehdä kiusallaankin, tekemällä ns. kielteistä hakukoneoptimointia saadakseen vaikkapa kilpailijan sivun löytymään huonommin.
Paras tapa saada laadukkaita linkkejä on tehdä laadukasta sisältöä. Varmista myös, että sisältösi on omaperäistä eikä varsinkaan muualta kopioitua. Kuten varmaankin huomaat, on tämän blogikirjoituksen otsikoissa samaa kuin artikkeliin upotetussa videossa. Itse asiateksti on kuitenkin kirjoitettu omaperäisesti, muualta kopioimatta.
Hakukoneet arvostavat mm. viranomaisten, verkkolehtien ja korkeakoulujen sivuja.
Jos saat lehdistötiedotteesi julkaistuksi, tai jonkun tutkijan kirjoittamaan sivustasi, saatat saada myös arvokkaan linkin tai maininnan.
Jos kyseessä on yrityksen sivu, muista lisätä sivustosi yrityksesi tietoihin Kaupparekisterissä. Sieltä yrityksesi tiedot linkki mukaan lukien kopioituvat automaattisesti moniin yritystietoja tarjoaviin sivustoihin, kuten esimerkiksi Kauppalehti.
Hakukoneoptimointi: Linkitä itsekin muualle
Esimerkiksi Bing arvostaa myös sitä, että linkität laadukkaaseen sisältöön, joka liittyy aihepiiriisi. Lisää sivullesi linkkejä aihepiiriin liittyviin kohdesivuihin, jotta kävijäsi löytävät halutessaan lisää tietoa. Saamapuolella oleva sivu saattaa linkittää takaisin oma-aloitteisesti linkkisi huomattuaan. Voit myös suoraan ehdottaa linkkivaihtoa. Jälleen kannattaa varmistaa se, että aihepiiri on samankaltainen.
Juha Ojaniemi, Hakukoneoptimoinnin ammattilainen ja opas
Seuraavaksi, Hakukoneoptimointi osa 5: ala jutella hakukoneiden kanssa
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.