Hakukoneoptimointikurssini on edennyt osaan yhdeksän. Jos et ole vielä lukenut aiempia osia, haluat ehkä aloittaa osasta 1:

Hakukoneoptimointi osa 1: rakentaminen alkaa perustuksista

Kansi kertoo sisällöstä

Hakukoneoptimointi -kurssini aiemmassa osassa kerroin, miten voit itse vaikuttaa siihen, mitä hakukoneiden tuloksissa näkyy kunkin sivusi kohdalla. Jos kirjoittaisit hyvän kirjan, vaikuttaa kirjan selkämyksessä ja kansissa lukevat asiat paljon siihen, avaako kukaan kirjaa. Kirjakaupat ja kirjastot saattavat valikoida kirjasi erityispaikalle esittelyyn, jos sekä sisältö että selkämys ja kannet ovat tarpeeksi kiinnostavat. Hakukoneet netissä toimivat samankaltaisella logiikalla. Ainutlaatuinen ja kiinnostava sisältö kannattaa esitellä tiedon etsijälle. Jos lisäksi hakukoneessa näkyy tuloksissa riittävän mielenkiintoinen teksti, tulee tiedon etsijä luultavasti myös lukemaan sivusi sisältöä.

Kolme tärkeää asiaa esittelyssä

Hakukoneoptimointi ottaa huomioon senkin, että hakukoneet yleensä valitsevat hakutuloksissaan näkyvät asiat näistä kolmesta asiasta:

  1. <title> -tagissa näkyvä sivun nimi
  2. <meta description> kuvauskentässä oleva teksti, tai hakuun liittyvä tekstikappale
  3. Sivun osoite eli URL

Tee ainutlaatuinen ja mielenkiintoinen <title>

Koska <title> eli sivun nimi näkyy yleensä ylimpänä, on se tärkein. Sille on varatttu vain pieni tila, merkkejä vain alle puolet siitä mitä tekstiviestiin mahtuu. Tiivistä siihen mielenkiintoisin asia sivustasi. Jos se ei ole riittävän mielenkiintoinen, ei sivuasi luultavasti lueta. Jos se ei liity sivusi sisältöön, saatat saada ihmisen tulemaan sivullesi ja lähtemään pettyneenä pois.

Tee ainutlaatuinen ja mielenkiintoinen kuvausteksti

Tähän pätee samat asiat kuin <title> -tagiin eli sivusi nimeen. Ainutlaatuisuus ja mielenkiintoisuus ovat tärkeät, ja samanaikaisesti sen tulisi olla tiivistelmä sivusi sisällöstä.

Vältä nämä viisi virhettä

Googlen itsensä kirjoittaman hakukoneoptimointioppaan mukaan tulisi sisältökuvauksessa välttää näitä:

  1. Älä kirjoita description-sisällönkuvauskentän tekstiä, jolla ei ole mitään tekemistä sivun sisällön kanssa
  2. Älä käytä yleisiä kuvauksia, esim. “Tämä on verkkosivu” tai “Sivu baseball-korteista”
  3. Älä täytä kuvausta pelkillä avainsanoilla
  4. Älä kopioi ja liitä koko dokumentin sisältöä description-sisällönkuvauskenttään
  5. Älä käytä samaa description-sisällönkuvauskenttää kaikilla sivustosi sivuilla tai useilla sivuilla

Pyydä Hakukoneoptimointi-tarjous

Käytä ymmärrettäviä sanoja osoitteessa

Palaan tähän tarkemmin hakukoneoptimointioppaani myöhemmissä osissa. Tässä vaiheessa korostan sitä, että Googlen omienkin suositusten mukaan jokaisen sivun otsikossa tulisi käyttää ymmärrettäviä sanoja. Muistathan, että sivun otsikko on kolmas asia, joka näkyy hakutuloksissa. Se on yksi niistä perusteista, joilla etsijä valitsee, tuleeko juuri sinun sivuasi lukemaan. Katso tarkasti jokaisen sivusi osoitteet. Vältä erikoismerkkejä, kuten # tai ? tai _ tai $ ja käytä mieluummin sanoja.

Esimerkiksi uskon sinunkin valitsevan mieluummin sivun, jonka osoite on firmanverkkokauppa.fi/tuote/kumisaapas/musta-kumisaapas-koko-44 kuin vaikkapa sellaisen sivun, jonka osoite on aosdiuffhj.biz/?eShop$/Content#product_87687.

Vältä näitä kuutta virhettä osoitteissa:

  1. Älä käytä pitkiä URL-osoitteita, joissa on turhia parametrejä ja käyttökertatunnuksia
  2. Älä valitse yleisiä sivun nimiä, esim. page1.html
  3. Älä käytä liikaa avainsanoja, esim. baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.htm
  4. Älä käytä pitkiä alihakemistoketjuja, esim. …/dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html
  5. Älä käytä hakemistonimiä, joilla ei ole mitään tekemistä niiden sisällön kanssa
  6. Älä määritä aliverkkotunnuksen sivuille ja juurihakemistolle samaa sisältöä, esim. domain.com/page.html ja sub.domain.com/page.html

Käytä yhtä pääotsikkoa ja tarvittaessa alaotsikoita

Varmista, että kullakin sivullasi on helppolukuisuuden takia tasan yksi (1) pääotsikko <h1>-tagilla merkittynä. Kirjoita se ennen muita otsikoita tai tekstikappaleita.

Jos sisältösi on pitkä, jaa se tekstikappaleisiin. Mikäli siirryt aiheesta seuraavaan, käytä alaotsikoita (tageilla <h2>, <h3>, jne.). Kirjoita lyhyitä virkkeitä. Vältä kirjoitusvirheitä. Ja varmista, että sisältösi on mielenkiintoinen. On hyvä idea käyttää myös kuvia ja toisinaan videoitakin tekstin sisältöä tukemaan.

Pääasia on silti ymmärrettävä tekstisisältö. Hakukoneoptimointi ilman hyvää sisältöä olisi turhaa.

Tarvittaessa voit myös käyttää numeroituja tai numeroimattomia listoja asioiden luettelemiseen. Se tekee sivustasi helpompilukuisen.

Vältä näitä yhdeksää virhettä sivujesi sisällössä:

  1. Älä kirjoita huolimatonta tekstiä, jossa on paljon kirjoitus- ja kielioppivirheitä
  2. Älä julkaise huonosti kirjoitettua sisältöä
  3. Älä upota tekstiä kuviin tai videoihin, sillä käyttäjät eivät voi kopioida ja liittää sitä ja hakukoneet eivät voi lukea sitä
  4. Älä yhdistä useita eriaiheisia tekstejä yhdelle sivulle erottelematta niitä kappalejaolla, alaotsikoilla tai asettelulla
  5. Älä toista pienin muutoksin tai samanlaisena olemassa olevaa sisältöä, joka ei tuo lisäarvoa käyttäjille
  6. Älä pidä sisältösi kopioita tai lähes samaa sisältöä eri puolilla sivustoasi
  7. Älä lisää useita turhia avainsanoja, jotka on suunnattu hakukoneille mutta ovat merkityksettömiä tai ärsyttäviä käyttäjille
  8. Älä lisää tekstiä esim. “usein väärinkirjoitetut sanat, joilla etsitään tätä sivua”, joka ei anna lisäarvoa käyttäjille
  9. Älä johda käyttäjiä harhaan piilottamalla heiltä tekstiä, jonka hakukoneet voivat nähdä

Hakukoneoptimointi-testi (SEO-testi)

SEO testi

SEO testi

Ohjelmoin testin, jolla voit ilmaiseksi tarkistaa erikseen kunkin sivusi. Testissä näet tuloksissa ylimpänä, miltä esittely näyttäisi hakukoneissa. Sen alla näet sivun ikään kuin lehtiartikkelina. Testin avulla voit päätellä, onko sisältösi riittävän mielenkiintoista.

 

Ilmaisen Hakukoneoptimointi-testin löydät osoitteessa:

https://abcnet.fi/hakukoneoptimointi-testi/

Seuraavaksi tässä oppaassa:
Hakukoneoptimointi osa 10: Tee sivustostasi helppo käyttää

Juha Ojaniemi, SEO ammattilainen

Pyydä tarjous hakukoneoptimoinnista



Juha Ojaniemi

Tämän Blogin luoja. ATK-dinosaurus. Tein joskus Hakukoneoptimointiblogin. Sitten se katosi netistä. Nyt minulla on sama osoite taas käytettävissäni.