Hakukoneoptimoi strukturoitu data
Hakukoneoptimointi-opas on edennyt osaan 12. Jos et ole vielä lukenut aiempia osia, voit aloittaa osasta 1:
Hakukoneoptimointi osa 1: rakentaminen alkaa perustuksista
Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä Googlen suosituksia noudattaen. Hakukoneoptimoinnin aloitusoppaassaan Google neuvoo käyttämään strukturoitua dataa.
Strukturoidun datan avulla hakukoneet saavat vakiomuotoista tietoa, joita ne voivat hyödyntää.
Googlen orgaaninen haku
Esimerkiksi haku kuntokartoitus kotisivuille antaa Googlen haussa kyseisen tuotteen hinnan, ja kertoo että tuotetta on varastossa.
Samoin haku kuntokartoitus verkkokaupalle kertoo samat asiat.
Hintatieto ja varastotilanne ovat esimerkkejä asioista, joilla saavutat hakukoneissa paremman huomioarvon ja tiedon etsijä todennäköisemmin tulee juuri sinun sivustollesi tai verkkokauppaasi.
Googlen kuvahaku
Strukturoitu data auttaa Googlen kuvahakua näyttämään, onko tuotetta varastossa. Pieni hintalapun kuva kertoo kiinnostuneelle asiakkaalle, että kyseessä on ostettava tuote.
Strukturoitu data
Voit merkitä useita yrityksen toimintaan liittyviä tietoja:
- Myymäsi tuotteet
- Yrityksen sijainti
- Videot tuotteista tai yrityksestä
- Aukioloajat
- Tapahtumatiedot
- Reseptit
- Yrityksen logo ja paljon muuta
Luettelo strukturoidun datan tiedoista löytyy Googlen julkaisemasta oppaasta:
https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery
Voit tarkistaa tietojesi oikeellisuuden Googlen ilmaisella testillä osoitteessa:
https://search.google.com/test/rich-results
Vältä seuraavia:
- Älä käytä virheellisiä merkintöjä
- Älä muuta sivuston lähdekoodia, jos et ole varma kuinka toteuttaa merkintä
- Älä lisää merkintätietoja, jotka eivät näy käyttäjille
- Älä luo väärennettyjä arvosteluita tai lisää turhia merkintöjä
Kuntokartoituksen ja hakukoneoptimointia voit ostaa esimerkiksi ABCnet Oy:ltä, jonka CTO tämän artikkelin kirjoittaja on.
Juha Ojaniemi, Hakukoneoptimoinnin (SEO) ammattilainen
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.