Hakukoneoptimointi-opas on nyt edennyt osaan 11. Jos et ole lukenut vielä aikaisempia osia, aloita osasta 1.
Oikeat sanat, tekojen vertaiset
“Sanat ovat tekojen vertaiset, kunhan ne ovat oikeat sanat.”
(D. H. Lawrence)
Hakukoneoptimointi auttaa löytymisessä. Oletko jo varmistunut siitä, mitkä ovat juuri ne sanat, joilla kannattaa löytyä?
Hakukoneoptimointi asiakasta varten
Aivan liian usein olen hakukoneoptimoinnissa törmännyt siihen ongelmaan, että sanat valikoidaan väärin. Hakusanojen tulisi olla sellaisia, joilla kohderyhmä etsii tietoa. Jos sanat ovat yrityksen omaa erityissanastoa, etsivät niillä tietoa enimmäkseen oma henkilökunta ja yrityksen kilpailijat.
Jotta hakukoneoptimointi oikeasti hyödyttäisi myynnin kasvattamisen ja asiakashankinnan keinoa, pitäisi asettautua kohderyhmän asemaan. Mitä etsii juuri se henkilö, jonka ongelman yrityksen tuotteet ja palvelut ratkaisevat?
“Ihmiset näyttävät tarvitsevan paljon sanoja ilmoittaakseen etteivät tarvitse sanoja vaan tekoja.”
(pakinoitsija Olli)
Hakukoneoptimointi tekoina
Jos et ole varma, mitkä ovat juuri oikeita sanoja, voit aina kääntyä SEO ammattilaisen puoleen.
Googlella on työkalu nimeltään Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner), jonka avulla saat tärkeää tietoa siitä miten paljon mitäkin sanaa tai sanayhdistelmää etsitään.
https://support.google.com/google-ads/answer/7337243
Hakukoneoptimointi ja trendit
“Uusi sana on kuin tuore siemen, joka kylvetään keskustelun maaperään” (Ludwig Wittgenstein)
Avainsanojen suunnittelijan tiedot perustuvat menneisyyteen. Jos haluat olla mukana kehityksessä, suosittelemän käyttämään myös Googlen ilmaista työkalua nimeltä Google Trends. Sen avulla saat hakukoneoptimointiasi varten tärkeää tietoa siitä, mihin suuntaan hakusanojen ja sanayhdistelmien etsiminen kehittyy.
https://trends.google.fi/trends/?geo=FI
Mitä hyötyä sinun yrityksesi tarjoaa?
Hakukoneoptimointi on sanojen valitsemisen kannalta tärkeää suhteuttaa siihen, mitä yrityksesi tarjoaa. Minulle on esitelty tärkeinä hakusanoina esimerkiksi julkkisten nimiä ja kilpailijoiden tuotenimiä. Jos yrityksesi ei myy julkkisten esiintymisiä tai kilpailijan tuotteita, on sellaisten sanojen valitseminen harhaanjohtavaa ja jopa vahingollista.
Alueellinen kohdistaminen
Jos yrityksesi ei tarjoa palveluitaan kaikkialle, on hyödyllistä ottaa hakukoneoptimointiin mukaan myös se alue, jolle yrityksesi palveluitaan tarjoaa. Jos yrityksesi toiminta-alue on Helsinki, ja yrityksesi myy talvikenkiä, ei kannata valita hakukoneoptimoinnin sanaksi talvikenkää. Pettyneet asiakkaat Rovaniemeltä löytävät yrityksesi, ja joudut tarjoamaan heille ns. eioota. Sen sijaan talvikengät Helsinki on parempi sanayhdistelmä hakukoneoptimoinnillesi.
Maksettujen mainosten hyödyntäminen
Voit testata sanojen ROI:ta eli sijoitetun pääoman tuottoa maksetulla mainonnalla esimerkiksi Google Ads -palvelussa. Muistathan määrittää myös konversioseurannan. Konversioseurantaan saatat haluta käyttää alan ammattilaisen palveluita. Kun olet löytänyt tehokkaimmat sanat ja mainostekstit, hyödynnä niitä hakukoneoptimoinnissa.
“Sanat ovat aina rohkeampia kuin teot.” (Friedrich von Schiller)
Uskalla valita myös sellaisia hakusanoja, joita kilpailijasi eivät käytä. Voi olla paljon tehokkaampaa levittää verkot sellaisille vesille jotka eivät ole jo täynnä muiden verkkoja.
Hakukoneoptimointi ostopalveluna
Jos tämän ilmaisen oppaan lukemisen ja sen mukaisten asioiden toteuttamisen sijaan haluat mieluummin käyttää aikasi omaan osaamisalueeseesi, osta hakukoneoptimointi ostopalveluna.
Voit esimerkiksi kääntyä tämän blogin kirjoittajan puoleen:
https://abcnet.fi/hakukoneoptimointi/
Juha Ojaniemi tekee hakukoneoptimointia ABCnet Oy:ssä, josta voit ostaa hakukoneoptimointia. Onnea paremmalle löytymiselle!
Seuraava osa tässä ilmaisessa oppaassa / kurssissa: Hakukoneoptimointi osa 12: Strukturoitu data
Juha Ojaniemi, SEO ammattilainen, 10.12.2019
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.