Hakukoneoptimointi ja helppokäyttöisyys
Hakukoneoptimointi-opas, jota nyt luet, on edennyt kymmenenteen osaansa. Jos et ole vielä lukenut aikaisempia osia, suosittelen, että aloitat osasta 1: Rakentaminen alkaa perustuksista.
Helppokäyttöisyys merkitsee ensinnäkin sitä, ettet piilota sisältöäsi mainosten tai muiden sisällön eteen pomppivien laatikoiden taakse. Vaikka kokon sivun peittävästä mainoksesta saisikin aluksi suuremman määrän rahaa, alkaa sivustosi arvo hiipua kun itse sisältö on piilossa.
Lainaus hakukone Googlelta: “Sivuston käyttöä vaikeuttavat esimerkiksi täydentävä sisältö, mainokset ja välimainokset (sivut, jotka näkyvät ennen odotettua sisältöä tai sen jälkeen).”
Hakukoneoptimointi ja linkit
Hakukoneoptimoinnin ja helppokäyttöisyyden kannalta linkeillä on vähintään nämä kolme tärkeää merkitystä:
- Linkki ohjaa käyttäjän siihen sisältöön johon käyttäjä haluaa mennä
- Linkki kertoo myös hakukoneille linkitetyn kohteen olemassaolosta
- Linkki kertoo hakukoneille myös sen, että linkitetty kohde on niin tärkeä, että sitä varten on erikseen vaivauduttu tekemään linkki
Linkki on sivustolla oleva kohta, jota klikkaamalla päätyy linkin kohteeseen. Esimerkiksi tämän blogiartikkelin alussa on linkki oppaan ensimmäiseen osaan.
Vaikka teknisesti on mahdollista sijoittaa linkkejä kuvien osiin tai vaikkapa Flash-esitykseen, on suositteluni että linkit sivuston tärkeisiin sivuihin ovat tekstiä.
Siteeraan jälleen Googlea: “Auta käyttäjiä erottamaan tavallinen teksti linkkiesi ankkuritekstistä. Sisältösi on vähemmän hyödyllistä, jos käyttäjät eivät huomaa linkkejä tai klikkaavat niitä vahingossa.”
WWW-sivustoverkon alkuaikoina oli tapana esittää linkit sinisinä ja alleviivattuina. Voit valita toki muunkin värin, kunhan se erottuu muun tekstin väristä. Tässä blogissa käytän tekstin seassa olevissa linkeissä punaista väriä. Muita linkkivärejä käytän valikoissa, ja luotan siihen että ne osataan mieltää valikoiksi joissa on linkkejä.
Hakukoneoptimoinnissa nimitetään linkissä näkyvää tekstiä ankkuritekstiksi. Ankkuriteksti kannattaa kirjoittaa sellaiseksi, että ankkuritekstistä on helposti pääteltävissä, minne kyseistä linkkiä klikkaamalla päätyy. Siksi ei ole suositeltavaa käyttää ankkuriteksteinä pelkästään sellaisia ilmaisuja kuin “sivu,” “artikkeli,” “klikkaa tästä” tai “lue lisää.” Käytän toki noista viimeisintä itsekin, mutta varmistan että samoihin kohteisiin pääsee selkeämmilläkin ankkuriteksteillä. Yleensä kohdesivun ankkuritekstiksi ei kannata kirjoittaa sivun osoitetta (URL), paitsi siinä poikkeustapauksessa että haluat mainostaa uuden sivun osoitetta.
Esimerkkejä ankkuriteksteistä
Jos haluan ohjata verkkokauppiaaksi haluavan sivulle, jossa kerrotaan verkkokaupan perustamisesta, voin käyttää esimerkiksi ankkuritekstiä Perusta oma verkkokauppa. Sen sijaan jos haluan ohjata hakukoneoptimoinnista kiinnostuneen lukemaan lisää aiheesta hakukoneoptimointi, saatan käyttää ankkuritekstiä Lue kiinnostavaa tietoa hakukoneoptimoinnista. Uutta sivua mainostaessani käytän sivun osoitetta ankkuritekstinä, esimerkiksi:
https://abcnet.fi/2019/10/02/verkkokauppojen-verkkokauppa-avattu/
Vältä näitä seitsemää virhettä:
- Älä kirjoita yleistä ankkuritekstiä, esim. “sivu”, “artikkeli” tai “klikkaa tätä”
- Älä käytä tekstiä, joka ei liity aiheeseen tai jolla ei ole mitään tekemistä linkitetyn sivun kanssa
- Vältä yleensä sivun URL-osoitteen käyttämistä ankkuritekstin. Tähän on tosin olemassa poikkeuksia, esim. uuden sivuston osoitteen mainostaminen tai siihen viittaaminen
- Älä kirjoita pitkää ankkuritekstiä, esim. pitkää lausetta tai lyhyttä kappaletta
- Älä käytä CSS:ää tai tekstin muotoilua, joka tekee linkeistä tavallisen tekstin näköisiä
- Älä käytä liikaa avainsanoja sisältävää tai pitkää ankkuritekstiä vain hakukoneita varten
- Älä luo tarpeettomia linkkejä, jotka eivät auta käyttäjiä sivuston navigoinnissa
Hakukoneoptimoinnin heikko lenkki
Aihekuvassa on ketju. Ketju muodostuu lenkeistä. Linkit ovat kuten ketjun lenkit: ne liittävät tärkeitä osia toisiinsa. Varmistamalla, että linkität yllä kertomieni ohjeiden mukaisesti jokaiselle tärkeälle sivullesi, ohjaat samalla sekä lukijat että hakukoneet juurikin niille samoille tärkeille sivuillesi.
Jos et vältä mainittuja virheitä, on sivustollasi heikkoja lenkkejä. Ja heikoin lenkki määrittää sen, miten helppokäyttöinen sivustosi on.
Hakukoneoptimointi linkittämällä
Hakukoneoptimoinnissa saatat kuulla tai lukea “On Site” ja “Off Site” -hakukoneoptimoinnista. “On Site” -hakukoneoptimointi tapahtuu sivustollasi. “Off Site” -hakukoneoptimointi sen sijaan tapahtuu sivustosi ulkopuolella. Yleensä se merkitsee linkkien saamista toisilta sivustoilta.
Hakukoneiden tekoälyjen matemaattisissa kaavoissa linkki sivustolta toiselle lasketaan omanlaisekseen kannatusääneksi. Linkin kohde on ollut jonkun mielestä niin tärkeä, että tämä joku on tehnyt linkin joka ohjaa kyseiseen kohteeseen.
Kaikki linkit eivät kuitenkaan ole saman arvoisia. Hakukoneilla on omia matemaattisia kaavojaan, jotka pisteyttävät sivustoja eri arvoisiksi. Esimerkiksi joukkotiedotusvälineen, korkeakoulun, valtion tai Wikipedian sivustolta saatu linkki on arvokkaampi kuin eilen perustetulta keskeneräiseltä sivulta saatu linkki.
Merkitystä on myös sillä, käsittelevätkö sekä linkittävä sivu että linkin kohde samankaltaista asiaa. Linkki hakukoneoptimointiblogista hakukoneoptimointiyrityksen sivulle on hyödyllisempi kuin linkki kodinkoneliikkeen sivulta harrastuskerhon sivulle, ainakin mikäli harrastuskerhossa ei esimerkiksi korjailla kyseisiä kodinkoneita.
Kerro hakukoneille linkin tärkeys
Yleensä linkki toimii kannatusäänenä, ja linkin mukana osa sivustosi arvosta periytyy linkin kohteelle. Jos linkität huonomaineisille sivuille, saattaa oman sivustosi maine kärsiä. Maineella tarkoitan sekä sitä, miten luotettavana ihmiset sivustoasi pitävät, että sitä, miten luotettavaksi hakukoneet sivustosi arvioivat.
Linkki on HTML-koodissa yleensä muodossa <a href=”linkin kohde”>Linkin ankkuriteksti</a>.
Lisäämällä linkkiin määritteen rel, voit kertoa hakukoneille tärkeää tietoa linkistäsi. Esimerkiksi Google kertoo sivullaan:
https://support.google.com/webmasters/answer/96569?hl=fi
tunnistavansa kolme rel-määritettä:
- rel=”sponsored” kertoo kyseessä olevan maksettu mainoslinkki
- rel=”ugc” kertoo kyseessä olevan jonkun yksityishenkilön kirjoitus, esimerkiksi sivusi kommenttiosuudessa
- rel=”nofollow” kertoo, ettet halua jakaa sivusi arvoa linkin kohteelle
Google selittää asiasta näin: “Oman sivustosi maine voi vaikuttaa myönteisesti toisen sivuston maineeseen, jos sivustoltasi linkitetään siihen. Joskus käyttäjät käyttävät tätä hyväkseen lisäämällä omaan sivustoonsa vieviä linkkejä kommentti- tai keskusteluosiossasi. Joskus saatat myös mainita sivuston kielteisessä kontekstissa, jolloin et halua sen hyötyvän hyvästä maineestasi. Kuvittele esimerkiksi, että kirjoitat blogikirjoitusta kommenttiroskasisällöstä ja haluat mainita sivuston, joka hiljattain lähetti kommenttiroskasisältöä blogiisi. Haluat varoittaa muita sivustosta, joten haluat lisätä linkin siihen, mutta et halua sivuston hyötyvän maineestasi. Tämä on hyvä tilaisuus käyttää nofollow’ta.”
Tarkista linkkisi ja sivustosi
Hakukoneoptimointi parantaa sivustosi laatua. Siksi myös laadun tarkistamiseksi on kehitetty apuvälineitä. Esimerkiksi toimimaton linkki ärsyttää ihmisiä ja heikentää sivustosi laatua. Kaikki linkit kannattaa tarkistaa riittävän usein, erityisesti sivustosi ulkopuolelle johtavat linkit. Sivusto, johon linkität, saattaa olla uudistettu tai mennyt rikki, eikä linkkisikään siksi enää toimi. Eräässä tutkimuksessa arvioitiin linkkien puoliintumisajaksi kaksi vuotta. Se merkitsee, että vaikka sinulla olisi tänään sata toimivaa linkkiä, toimii niistä kahden vuoden kuluttua enää puolet eli viisikymmentä.
Sivustosi laatua, myös linkkien toimivuutta, voit tarkistaa automaattityökalulla nimeltä Screaming Frog SEO Spider. Sen voi ladata ja asentaa ilmaiseksi Windowsille, MacOS:lle ja Ubuntulle osoitteessa:
https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
Muistetaan pitää sivustojemme laadusta huolta!
Hakukoneoptimointi-oppaan seuraava osa, 11, valitse oikeat sanat.
Juha Ojaniemi, SEO ammattilainen