Monopoliasemassa oleva dna kieltäytyy myymästä
Yhtiö, jonka asukkaana olen, on suurehko lähiö. Asukkaita on pienen maalaiskunnan verran, ja porraskirjaimet kaikki A:sta Ö:hön (kaksoisweetä lukuun ottamatta). Asunnon vuokraan sisältyy dna:n valokuituyhteys, joka on rajattu nopeudeltaan 10 Mbps:ksi. Koska se on alkanut tuntua liian pieneltä, menin dna:n verkkokauppaan, tarkoituksenani ostaa lisää vauhtia. Ei onnistunut, koska verkkokaupan mukaan on laskuja maksamatta. Toden totta, oli unohtunut maksaa eräästä asunnosta pois muuttamisen jälkeen turhaksi koetut laskut. Maksoin ne kuitenkin dna:n verkkopalvelussa pois. Siitä huolimatta ostos ei onnistunut, vaan verkkokauppa ohjasi soittamaan dna.n myyntiin.
Jotakin dna tekee asiakkaansa arjesta, mutta ei lupaamaansa.
Soitin dna:n myyntipalveluun. Siellä minulle luvattiin tilausvahvistus nopeammasta netistä heti kun maksuni näkyy kirjautuneena. Sen sijaan tulikin tekstiviesti, jonka mukaan tilausta ei toimiteta.
Tavoitteena tyytyväisimmät asiakkaat
Nettisivuillaan dna mainostaa, että heidän tavoitteenaan on tyytyväisimmät asiakkaat. No, vaikkakin olin jo tuossa vaiheessa melko turhautunut asiakas, menin käymään dna:n myymälässä. Eivät suostuneet myymään, koska on kuulemma kaksi laskua maksamatta. Kummeksuin sitä, ettei dna:n asiakkaille tarkoitetulla nettisivulla näy yhtään maksamatonta laskua minulla, mutta ehdotin että maksan pankkikortilla jos olen jotakin velkaa. Ei kuulemma onnistu myymälässä, mutta myyjä lupasi lähettää minulle sähköpostitse ne laskut jotka voin sitten maksaa pois. Muuten minulle ei myydä. Poikkesin naapurimyymälässä, dna:n kilpailijan Elisan kaupassa. Kysyin, saisiko heiltä nopeaa valokuituyhteyttä. Elisa kertoi, ettei dna vuokraa kuituaan muille operaattoreille. Kysyin, että eikö tämä merkitse, että dna:lla on monopoliasema. Myyjä vastasi, että sitähän se tarkoittaa niissä kohteissa joissa on dna:n valokuitu.
Sähköpostiini tulikin luvatut kaksi laskua. Molempien laskusumma nolla (0,00) euroa!
Vastasin kyseiseen sähköpostiviestiin, ja pyysin ohjetta siitä, miten nollan euron lasku maksetaan. Ainakaan verkkopankissa ei 0 e suoritus onnistu. Vastausta ei ole tullut.
Se, syyllistyykö dna määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön, lienee pääteltävissä esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulta:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/kilpailuasiat/kilpailunrajoitukset/maaraavan-markkina-aseman-vaarinkaytto/vaarinkayton-muodot/
EI dna näin
…vai miten meni noin niin kuin omasta mielestä? Minun mielipiteeni ainakin on, että en suosittele kenenkään ostavan dna:lta yhtään mitään.
Tämmöinen valitusvirsi tällä kertaa. Ainakin pikkuisen sai purkaa turhautumista blogiin…
Päivitys 26.1.2019
Kun tätä blogiartikkelia oli jaettu somessa jonkin verran, esimerkiksi Facebookissa 16 kertaa, lähetin linkin artikkeliin myös dna:n Facebook chatiin. Siellä eivät kuulemma pysty auttamaan, mutta pompottivat asiakkaan soittamaan jälleen yhteen puhelinnumeroon. Soitin sinne. Käytiin läpi etten ole senttiäkään velkaa dna:lle, eikä silti minulle suostuta myymään. Asiakakaspalvelija nimeltään Jukka Pekka (ei kertonut, kumpi on etu- ja kumpi sukunimi) lupasi, että yhteysnopeuteni nostetaan gigaiseksi, kuten oli tosin jo aiemminkin luvattu. Tällä kerralla kilahti sähköpostiin tilausvahvistus. Seuraavaksi onkin sitten odottelua: toimitetaanko minulle pakettiin kuuluva reititin, ja nouseeko nopeus luvatusti.
Juha Ojaniemi
PS. Päädyin lopulta purkamaan sopimuksen.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.